v.v. Ariston '80

Vertrouwens Contact Personen

Neem contact op

VCP's

Binnen Ariston ’80 vinden we het belangrijk dat iedereen zich op zijn plek voelt en geaccepteerd voelt. Daarom heeft Ariston’80 twee Vertrouwenscontactpersonen (VCP) aangesteld. Een vertrouwenscontactpersoon is het eerste aanspreekpunt voor leden van en anders gelieerden aan Ariston’80 omtrent grensoverschrijdend gedrag binnen of buiten de vereniging. 


Als je ergens mee zit kan je dat altijd kwijt bij een VCP, die dit vertrouwelijk behandelt en samen met jou gaat kijken of en welke vervolgstappen jou kunnen helpen. Er is een protocol opgesteld, zodat de taken van de VCP zo goed mogelijk uitgevoerd worden, deze is hieronder te vinden.

Anna van den Hoek
Wil je meer weten?

Protocol VCP's

Wil je meer informatie over hoe de VCP’s te werk gaan bij Ariston en de gedragscode? Dit staat omschreven in het protocol VCPs.

Veel gestelde vragen

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.

Binnen Ariston’80 vinden we het belangrijk dat iedereen zich op zijn plek en geaccepteerd voelt. Via de VCP’s worden problemen rondom omgang en acceptatie op een veilige manier bespreekbaar en kan er zo goed mogelijk naar oplossingen gezocht worden. De VCP’s zijn onafhankelijk en zijn er voor iedereen; sporters, ouders, coaches, toeschouwers, bestuurders etc.

Een vertrouwenscontactpersoon is er om je te helpen als je je even niet op je plek binnen je team of de vereniging voelt of als je grensoverschrijdend gedrag ervaren hebt. Natuurlijk is een vertrouwenscontactpersoon er voor problemen zoals (seksuele) intimidatie, agressie en geweld, pesten, discriminatie en interne criminaliteit. Maar ook als je denkt dat je probleem minder ernstig is, maar je er graag even veilig met iemand over wil praten, dan kan je bij een vertrouwenscontactpersoon terecht.

Via bovenstaande gegevens kan je de vertrouwenscontactpersonen heel gemakkelijk bereiken. Dit kan via de telefoon of via een mail, wat je zelf het prettigst vindt. Zij zullen dan met jou bespreken wat de beste manier is om in gesprek te gaan.

Tijdens het gesprek zal de vertrouwenscontactpersoon samen met jou kijken wat de beste manier is om jouw problemen op te lossen. Soms is een gesprek al genoeg, soms zijn er vervolgstappen nodig. Zo kan het zijn dat de vertrouwenscontactpersoon je doorverwijst naar een hulpinstantie. Hierbij geldt altijd dat alles wat besproken wordt in vertrouwen is en zij nooit actie zullen ondernemen zonder dit met jou te overleggen.

Zoals de naam vertrouwenscontactpersoon al zegt: er zal altijd zeer vertrouwelijk met de inhoud van het gesprek worden omgegaan. Wel wordt er aan het eind van het gesprek samen schriftelijk – dit kan anoniem – een korte rapportage opgesteld voor het bestuur. Dit heeft als doel dat het belangrijk is dat het bestuur ervan op de hoogte is dat er zaken spelen, welke zaken dat precies zijn blijft bij de vertrouwenscontactpersoon en jou.

We find it highly important that everyone joining Ariston ’80 feels safe and accepted. We want to express this clearly and we believe that a confidential contact person can ensure this safe environment. Through the confidential contact person, any problems concerning our associations’ environment can be discussed in a safe, helping to find possible solutions to the issue at hand.

A confidential contact person is there to help you whenever you don’t feel at your place inside the association or your team. Furthermore, they can be contacted whenever you have experienced unacceptable behavior, such as (sexual) intimidation, aggression and violence, bullying and discrimination. A confidential contact person is there for everyone and is independent from the association. So you can contact them as member, supporter, parent or coach. In other words, whenever you feel like you should contact the confidential contact persons, you should!  

This can be done through the contact details provided above. The medium is for you to choose, telephone, Whatsapp an email, everything is possible!

During the conversation the confidential contact person will discuss together with you what the best way for resolving the issue is. Sometimes a conversation is all that is necessary, however, sometimes subsequent action is necessary. If needed a confidential contact person can forward you towards an expert. Important to note here is that the confidential contact person will always discuss the possible actions with you and will never take action without your consent.

As the name suggest the confidential contact persons keep the information confidential. At the end of a conversation a (anonymous) report is drawn to indicate to the board that issues in the association exist. The exact issues will not be discussed, nevertheless, this report is drawn for the board to take action and prevent similar cases happening in the future.